Fondsen/Sponsoren
|
DE ORGANISATIE VAN TALENTO METISSIMO
met huisregels
Bestuur
Voorzitter Drs. Karen Langerwerf M.Sc.,
o.a. docent Science (NLT) & Cultuur Bemmel, Lingewaard 06 - 255 06 566
Secretaris
Rob Knuiman, Huissen, Lingewaard
o.a. schaaktrainer
06 - 496 492 24
Penningmeester Ir. Ger Wortel,
Bemmel, Lingewaard spec. schaak, EE
06 - 555 83 162
Bestuurslid
Jerry Tijssen M.Sc., Zevenaar
Bestuurskunde, o.a.
schaaktrainer
Liemers
Contactpersonen TalentOntwikkeling
Karen Langerwerf
(afspraken) OUN, UU, WUR, RUN
Specialist leerprocessen, meervoudige
intelligentie en (hoog)begaafdheid 06 - 255 06 566
Contactpersoon voor leerlingen Ikira Gea Wortel B.Sc.
TU Eindhoven: EE Master student voor studenten
en Muziekopleiding oa. Goch Hochshule
(=tot 16 jaar), Jeugd-Euro-TOP
Schaaktrainingen prive
Via secretariaat bereikbaar
Contactouder Dina Alaudinova
Info m.b.t.
(hoog)begaafdheid Leerkracht/DIO
Nijmegen/Arnhem/Bemmel 06 - 42944580
Contactouder Boryana
Inkova Info m.b.t. (hoog)begaafdheid
Nijmegen
06 - 12886256
|
Raad van Aanbeveling op alfabet Prof. Dr. Elly van Gelderen
(emeritus mei 2023) spec.
History Engelse Syntax Arizona State University
Dr.
Senna Middelveld Reseacher Post Doc Ecology/Science/Communication
WU Wageningen, TU Enschede Dieren, Gelderland
Dr. Eric Nulens, Ph.D., M.D. Medisch
microbioloog Brugge, West-Vlaanderen, Belgie
Kees Schoonenbeek Componist, muziektheoreticus,
voormalig conservatorium docent
ca. 35 jaar. Conservatorium Tilburg Dieren, Gelderland
Huisfotograaf en TOA Toine Langerwerf
spec. lenzen, schaak, muziek fotografie,
telescopie, microscopie
Zeist
Webmaster, logo & huisstijl Kaj
Yuri Wortel, M.Sc. CS&E spec. muziek & schaak TU Eindhoven ir. Ger
Wortel TU Delft: EE Apollo Vredestein
Enschede
Redactie en eindredactie
Bestuur |
HUISREGELS
(bijgewerkt tot 20-08-2024)
Voor corona worden de regels
gehanteerd volgens Overheid.nl
INHOUDSOPGAVE
DE STICHTING
1. Wat doet Stichting
Talento Metissimo? 2. Visie, motto en logo
3.
Bereikbaarheid, activiteiten,
jaarkalender en vakanties 4. Inschrijven,
tarieven etc. en veelvoorkomende
antwoorden (VVA) 5.
Eten en drinken tijdens lessen of activiteiten
DOELEN 6.
Voor wie? Wat? Door wie?
7. Talent-indeling en ontwikkeling 8.
Activiteiten 9.
Contacten, verslaglegging en de keuze intra- en extramurale
educatie 10. Vragen,
meldingen, klachten en adressen in NL
KWALITEIT EN BETROUWBAARHEID
11a. Informatieplicht &
publiciteit 11b. Registratie, dataverwerking & privacy AVG
2018 12. Financiele achtergrond, controle en
jaarverslagen van T. Metissimo 13. Kwaliteit: PEERICS & PRECISE
en EVIDENTIES
14. TOT SLOT
HUISREGELS
1. WAT DOET STICHTING TALENTO METISSIMO?
De Stichting Talento Metissimo is een enthousiaste organisatie
die zich inzet voor Talentontwikkeling in Bèta en Cultuur
voor jong en oud. Dit gebeurt door
middel van kennisoverdracht en uitwisseling; Educatie en
Toetsing. Omdat letteren is gezeteld in
Cultuur ontstaat hierdoor een ABCD-formule: Alfa,
Beta, Cultuur en Denksporten.
Research en innovatie worden verricht voor o.a. een beter
inzicht in de auditieve - en visuele leerprocessen. Uitwisselen van
informatie met landelijke organen behoort tot de mogelijkheden.
2. MOTTO, VISIE en LOGO
Iets waar je goed in bent
vind je meestal ook leuk. Dat
houdt je/u
gezond en sterkt de weerstand. Voor Talentontwikkeling is o.a. wilskracht,
discipline en een gezonde dosis zelfreflectie nodig. Een gezond
leerproces is de basis voor efficient leren. "Effectief
leren met plezier" betekent dat je uitgaat van jouw specifieke
talenten waarop je op een gezonde en prettige wijze verder bouwt.
Daar horen uitdagingen bij.
Op school telt ieder kind,
bij een club/vereniging telt een specifieke talentactiviteit en
thuis telt elk talent! Bij T. Metissimo kun je naast je
eigen wensen en educatie-inzet jezelf verrijken volgens
de ABCD formule: Alfa, Beta, Cultuur en Denksport. Muziek,
schaken, educatieve natuur en denkspelen dragen je hierbij uit.
Door onze speciale ontdekkingen en vondsten in 2009/10 hebben we na jaren van research onder de vlag van Talento
Metissimo een nieuw vak gelanceerd: Science &
Cultuur! De Season Science is daar een vast onderdeel van.
Ook benieuwd geworden?
Van harte welkom!
Je leert bij T. Metissimo op verschillende wijzen: "horen, zien,
nadenken en doen" op elkaar afstemmen. Dat is superleuk. Met eenzelfde hoeveelheid
doorzettingsvermogen kun je dan verder komen, dan is leren ook
effectief.
Als dat werkt heb je goede handgrepen voor "een leven lang
(leren) functioneren". Ons logo
rechts- en/of linksom, geeft aan dat we meer mogelijkheden in huis
hebben dan alleen een standaard oplossing voor een mooi
resultaat. Enige tijd terug gaf een leerling een mooie aanvulling tijdens
de les: rechts- of linksom is de hele klok, door het
midden is maar de helft.
Motto: ELK TALENT
TELT! Visie: EFFECTIEF LEREN MET PLEZIER &
EEN
LEVEN LANG (LEREN) FUNCTIONEREN Logo: RECHTS- EN/OF LINKSOM MET DE PUNTJES OP DE
i (middendoor is
pas de helft)
Auditieve - en visuele leerprocessen
Een
leerstijl
is iets dat je aan de buitenkant ziet of hoort, denk aan een
kledingstijl
of een muziekstijl.
Een leerproces
is iets dat van binnen gebeurt. Denk aan het verterings- of
verwerkingsproces. En processen kunnen elkaar beinvloeden.
Een belangrijk kenmerk binnen T.
Metissimo is de extra
aandacht voor de leerprocessen zoals het
horen, zien, doen en het
beleven. Uitgangspunt is altijd een positieve bijdrage in
het leerproces, individueel en/of in groepsverband. Doelen
kunnen zijn: jezelf afstemmen (intrinsiek) of juist afstemmen
naar de groep (extrinsiek).
Indien wordt afgeweken van gangbare methodieken en er een research of
een pilot plaatsvindt wordt dit vooraf met alle betrokkenen afgestemd.
Er vindt hier geen "blinde educatieve research" plaats.
Kortom: "Passend Onderwijs" is voor ons 100% gezonde
educatie! Maatwerk is
ons specialisme. "Voor ieder kind een passende
schoen en niet de hele klas dezelfde maat."
(Uitspraak: CCML, ooit
heel lang geleden.)
3. BEREIKBAARHEID EN JAARKALENDER
T. Metissimo is voor educatie informatie het gehele jaar
bereikbaar, zie
contact.
Het jaarrooster, activiteiten en vakanties staan in de
jaarkalender.
4.
INSCHRIJVEN, TARIEVEN ETC. EN VEELVOOKOMENDE
ANTWOORDEN
Voorafgaand aan de vraag voor Maatwerk Educatieve Talentontwikkeling vindt een
(gratis) intake-gesprek plaats waarin wij graag samen met u, uw wensen
en doelen afspreken. Indien gewenst kan aansluitend een open proefles worden gegeven.
Intake gesprek met proefles is ca. 1 - 1,5 uur. Voor vragen, meldingen, nieuwe initiatieven,
afspraak
e.d. zie: contact.
Inschrijven -
Wil je zeker zijn van een vast les-tijdstip dan is
inschrijven
voor een
jaarprogramma nodig. - Gezamenlijke
activiteiten worden aangekondigd via de website, What's App
of het Gemeentenieuws en
ook dan is aanmelden vooraf nodig.
Keuze bij inschrijven:
1. Excellent jaarprogramma ONDER schooltijd
PO of VO
- Solo of duo
-
1 dagdeel (2x90 min) of 1 les van 90 minuten
- Vaste tijd na overleg
- Met goedkeuring van de ouders en de reguliere school
- Bedenk: Prive top-educatie is niet minder maar juist MEER educatie
2. Excellent jaarprogramma NA schooltijd PO of VO
- Solo of duo
- 1 les van 90 minuten
- Vaste tijd na overleg
- Ook hier geldt: Prive top-educatie is juist MEER educatie
3. Een losse les (b.v. voor een tentamen of examen)
- Solo of duo
- 1 les van 90 minuten
- Variabele tijd na
overleg, voor zover de agenda het toelaat
4. Groepslessen en activiteiten/evenementen in het Lente
lokaal
- Groepen tot ca.
24 personen
- Lessen/cursus: 1 x 90 minuten of dagdeel 2x 90
minuten
- Graag tijdig
opgeven, prijs in overleg
5. Van Incidentele Preventieve Time Out
(IPTO) naar Jaarvariant.
Spoedlessen onder schooltijd zijn incidenteel mogelijk ter preventie van time-out.
Hier gelden speciale tarieven voor omdat dit een hoge
expertise vereist (en om misbruik te voorkomen).
We stimuleren ouders en scholen in continuering van het
leerprogramma van de leerlingen. Bij omzetting van een spoed naar een
jaarprogramma volgt direct het normale tarief (= variant
jaarprogramma).
Vaste tarieven:
- Een intake gesprek is gratis met (indien gewenst) aansluitend
een proefles. De tarieven staan vermeld bij: info edu.
Het
jaarprogramma omvat (solo, duo, trio etc.) -
Vaste tijd - Minimaal 20
lessen per educatie-jaar incl. (her)examen.
- Gratis gebruik van materialen. - Gratis
gezamenlijke activiteiten zoals de Season Sciences en
evenementen. - Ikonen programma. Er zijn verschillende
ikonen te behalen. Bij
voldoende resultaat een certificaat of een diploma, anders een
rapport.
Diploma's en Certificaten zijn er m.b.t. Science & Cultuur:
* BasisWijs (F1), VoortgezetWijs en PWS (F2, F3),
DoorgezetWijs bij PWS (F3/4 of hoger),
* Muziek & Science diploma's level A, B, C, D en E (F is in
wording)
* Een examentraining of voorbereiding van een schooltoets
of examen valt onder een educatieve talentles.
- Speciaal: De eindtermen van het ministerie worden minimaal gehanteerd.
Onze methodieken sluiten
daardoor goed aan bij het huidige onderwijs en
bieden daarnaast nog iets extra's.
De methodes van TM zijn nl. gebaseerd op het nieuw gevonden fundament
Conso & Disso in onderwijsland en door de
auteurs gratis beschikbaar gesteld aan Talento
Metissimo. Het nieuwe vak hiervoor heet:
Science & Cultuur. De
Season Sciences zijn
een bijzondere invulling. Deze
doorlopende leerlijnen PO/VO zijn bedoeld voor o.a. een fijne
overgang van BasisWijs via VoortgezetWijs naar bv.
Universiteit!
1.
WisConDis omvat o.a.het Rinkelrekenen, Rekentoren Rexna
en de nieuwe WisConDis
methode. Het geheel is bijzonder effectief
door een nieuw fundament op wiskundige en natuurkundige
inzichten. De terminologie is vooralsnog gelijk gebleven.
2. Twinkeltaal wordt steeds verder uitgebreid
en hanteert noodzakelijke aanvullende (dus
nieuwe) naast bestaande
eindtermen. 3. MuziekScience
met Sociale Interventie hanteert zowel de
oude terminologie als noodzakelijke
aanvullende terminologie vanwege de nieuwe muziek-interval-klokken. Gebaseerd op basis natuur- en wiskunde.
Materialen De materialen worden
gratis verstrekt tijdens de les. Speciale wensen
worden overlegd. Unieke
educatiematerialen zijn niet altijd te vervangen, wees er
zuinig op. Er worden geen spullen meer uitgeleend.
Lestijden
Talento Metissimo kent een 90 minuten rooster:
1. 9.00 - 10.30 uur 2.
10.30 - 12.00 uur pauze 3. 13.00 - 14.30
uur 4. 15.00 - 16.30 uur
5. 17.00 - 18.30 uur, soms 16.30 - 18.00 uur
6. 19.00 - 20.30 uur.
Tijden niveau:
- BasisWijs: lessen gehele dag tot 18.00 uur
- VoortgezetWijs:
lessen gehele dag en vanaf 18.30 uur
-
DoorgezetWijs: variabel
- Leerlingen van buiten Gelderland en buiten Nederland: In
overleg. Zij hebben voorrang in de weekenden (en
vakanties).
Groepen
Tarieven van cursussen op maat, workshops, lezingen worden in
overleg met elkaar afgestemd. Afzeggen van lessen
Mocht u onverwacht geen les kunnen volgen, geef dit dan
tijdig aan. Met tijdig wordt minimaal 24 uur van
te voren bedoeld, het liefst langer. Er worden lessen op maat
voorbereid en daar zijn kosten mee gemoeid. Ook andere
leerlingen willen soms schuiven door omstandigheden. Vriendelijk verzoek: Probeer met elkaar rekening
te houden. Betaling
Vooraf wordt duidelijk afgestemd wat uw wensen en wat de
kosten zijn.
- Talent-ouders van jaarleerlingen krijgen 3x per jaar achteraf
een mailing met specificatie; 1x
in december, 1x in maart en 1x in juli. Dit lesgeld dient binnen
4 weken te worden voldaan. -
Heeft u zelf wensen? Maak ze dan kenbaar bij Ger de penningmeester.
Administratiekosten Om de Stichting in stand
te houden wordt een vaste bijdrage per rekening gevraagd voor de verwerkings-, bank/administratie- en websitekosten
van Talento Metissimo. De rekeningen worden
electronisch in pdf formaat verzonden. Indien u daar bezwaar tegen heeft dan
kunnen wij hier rekening mee houden en u een papieren versie
verstrekken. Geef dit graag duidelijk vooraf bij de
penningmeester aan.
Te late betaling, opschuiven van lessen of stopzetten Lukt het niet
om de factuur na 4 weken te voldoen, geef dit dan tijdig
vooraf aan. Het geheel is geautomatiseerd en gedateerde facturen
kunnen en mogen niet meer worden gewijzigd. Na 4 weken wordt vriendelijk contact met u opgenomen over de reden.
Indien gewenst kunnen lessen/cursus in overleg tijdelijk
worden opgeschoven en later worden hervat als het niet lukt
tijdig te betalen.
Is er na 4 weken geen reactie/reden gegeven dan volgen
automatisch extra administratiekosten.
Indien 10 weken na dagtekening van de rekening de
rekening niet is voldaan zonder reactie/reden wordt contact
met u opgenomen over het vervolg.
Mochten er onduidelijkheden of vragen zijn: Laat het ons
weten, we zijn er om het samen op te lossen! Als u een betere
oplossing weet laat het ons dan graag wedan graag weten.
Ter overdenking
Het bestuur werkt vrijwillig. Alle uren zijn
spaarzaam en die willen we liever aan de jeugdigen en hun
talentontwikkeling besteden dan
aan onnodige adminstratie.
Wij vragen u vriendelijk om uw medewerking.
Veel voorkomende antwoorden, de VVA's:
1. Informatie over de deelname aan (gezamenlijke) activiteiten worden
u vrijblijvend en gratis uitgelegd.
2. Een intakegesprek en proefles is gratis. 3.
Voor het tarief van een Talent(educatie) les zie: info edu.
4. Een les bestaat uit:
1 uur educatie + 1/2 uur verrijking/verdieping die samen worden
afgestemd.
Duolessen komen met regelmaat voor. Vanaf april zijn er lessen voor groepjes mogelijk.
5. Bij deelname aan Talent-educatie
zoals bij een
jaar(variant)programma, cursus, priveles, maatwerk etc. schrijft
u in als Talent (leerling) of Cursist.
6. Voor jaarleerlingen zijn de gezamenlijke activiteiten
gratis, dit is incl. de
educatiematerialen. Nieuwe
introducees kunnen in overleg gratisd aansluiten.
7. Ouders van
minderjarige jaarleerlingen krijgen 3x per jaar een rekening
achteraf van het aantal afgenomen lessen incl. administratiekosten.
8. U bepaalt ten alle
tijde zelf het aantal lessen. Tussentijds is te zien hoeveel
lessen er zijn afgenomen.
9. Een jaarprogramma voor een
certificaat/diploma omvat: minimaal 20 lessen, een (her)examen of
eindtoets, de persoonlijke
verrijkingsopdrachten,
enkele gezamenlijke activiteiten (eigen keuze) en is incl. materialen.
Maatwerk afstemming met school is mogelijk.
10.Registratie
van gegevens vindt plaats voor de administatie van Talento
Metissimo. In
het hoofdstuk Privacy, leest u hoe T. Metissimo
invulling geeft aan de AVG mei 2018.
11.Ouders/verzorgers dragen als
wettelijke eindvertegenwoordigers zorg voor
correcte vermelding van gegevens van hun minderjarige kinderen.
12.Voorbeelden van lopende activiteiten zie:
projecten.
TM initieert alleen eigen
projecten, zonder subsidie.
Dit is om misbruik van gemeenschapsgelden te voorkomen.
5. ETEN EN DRINKEN TIJDENS
ACTIVITEITEN
Standaard
Er is geen verkoop van consumpties.
Het nuttigen van alcohol-houdende dranken wordt niet geaccepteerd door
begeleiders voor, tijdens of na activiteiten (of
evenementen) van TM op locatie en/of in het bijzijn van jeugdigen.
In principe is de koelkast/kraan hier gevuld met
standaard gezonde dranken die zijn afgestemd met de jeugdigen en
ouders voor tijdens de educatie lessen/activiteiten.
Binnen- en buitenactiviteiten, pauzes en lunch.
Brood, crackers, gezonde hap of fruit
tijdens de pauze is toegestaan. Indien er een
(buiten)acitviteit is met een lunchpauze breng je zelf je eigen lunchpakket mee.
Bij speciale wensen ook graag je eigen drinken.
Speciale voedselwensen, dieten of allergieen
In het kader van de gezondheid is het fijn als we op de
hoogte zijn van relevante voedsel-aanpassingen, allergieen,
overgevoeligheden etc.
Buitenlokaal
(Lentelokaal) of tuin
Hier gelden dezelfde regels als voor het binnenlokaal.
6. DOELGROEPEN: VOOR WIE?
WAT? DOOR WIE?
Voor wie?
Voor talenten! Een talent
is bij T. Metissimo zowel de persoon zelf als ook de natuurlijke en/of
verworven vaardigheid/heden die bij een talent horen. Iedere
mens beschikt over meerdere talenten die in verschillende
gradaties aanwezig zijn.
Dit
Talentonderwijs is bedoeld voor leerlingen die leren leuk vinden,
een klas of meerdere klassen hebben overgeslagen, of willen overslaan, vervroegd
(willen) doorstromen, extra verrijking zoeken, hiaten willen
opsporen, echt "automatiseren", anders "automatiseren" of graag hoger willen scoren etc.
Wat? Bij T. Metissimo is maatwerk van
talentontwikkeling mogelijk op Beta- en Cultuurgebied, voor
talenten jong en oud. Dat kan via thuis, school, club of
vereniging. Er zijn mogelijkheden voor privelessen, cursussen
en/of deelname aan openbare activiteiten zoals Open Education.
Binnen T. Metissimo is ruime
expertise (kennis en ervaring) aanwezig voor educatie van jong
en oud. Specialisaties zijn er voor (hoog)begaafdheid, meervoudige intelligentie en
getalenteerdheid op Beta en Cultuurgebied. Schaken, Muziek
& Science waaronder de nieuwste educatie Conso & Disso hebben bij T. Metissimo een bijzondere ingang
gevonden.
Het gebeurt hier op velerlei niveaus:
BasisWijs (F1/F2; BS), VoortgezetWijs (F2, F3, F4;VO) en
DoorgezetWijs (vanaf F2
startkwalificatie; MBO --> HBO --> Universitair niveau).
Jong en ouder, welkom!
Door wie? Bij het geven
van maatwerk voor het (door)ontwikkelen van talenten, zijn
verschillende groepen aktief:
1.
Gediplomeerde en ervaren docenten/trainers met expertises 2.
Oudere leerlingen/studenten van Talento Metissimo 3. Ouders/begeleiders en
ouderen van Talento Metissimo
4. T. Metissimo heeft een Contactouder voor
informatievoorziening over talentontwikkeling, binnen en
buitenschool (intra- en extramuraal). Ouders zijn immers de
wettelijke EINDverantwoordelijken die volgens de leerplichtwet
hun minderjarige kinderen onderwijs dienen aan te bieden
(dat is iets anders dan schoolplicht). Zij bepalen het educatie
arrangement. En dat kan prima met inzet van Talento Metissimo. Omdat scholen net als
ziekenhuizen zelfregulerend zijn in Nederland, vraagt dit om een
hogere samenwerking en zelfredzaamheid van ouders, talenten en
hun omgeving. Dit alles blijft in
ontwikkeling omdat er vanwege het maatwerk bijzondere
aandacht is voor ieder individu.
5. T. Metissimo heeft daarnaast een actieve groep Symphatisanten;
Mensen die ons vrijwillig helpen in natura of financieel.
Voorbeelden zijn: Ouders, grootouders, sponsoren, donateurs,
vrijwilligers, symphatisanten.
Iedere positieve bijdrage is welkom. Daar zijn we
superblij mee!
7. TALENT-INDELING EN ONTWIKKELING
T. Metissimo draagt o.a. gezonde educatie uit en is
daarom NIET geregistreerd als BIG-ZORG.
Iedere mens heeft
echter een (gezonde) zorgplicht. Onderwijs is een kinderrecht
voor zieke en gezonde kinderen.
Vanwege ons unieke
programma zijn wij NIET geregistreerd met een
BRIN-code. Hierdoor hebben we meer mogelijkheden. We ontvangen geen subsidie, zijn volledig
zelfstandig en onafhankelijk. Binnen Talento Metissimo is
de expertise gericht op effectieve educatie.
Wij maken educatieve talentontwikkeling en onderwijs "op
maat"
voor zowel het individu als de groep. Dat is onze norm.
Ouders en leerlingen geven zelf hun wensen en behoeften aan.
T. Metissimo heeft specialisaties op diverse vlakken in huis
waaronder juist het maken van maatwerk (individueel, kleine en
grote groepen) zoals aanvullende, verrijkings- en/of
verdiepingstaken op diverse intelligenties en leeftijdsniveaus.
Hiervoor is het ICOON programma ontwikkeld, gericht op de ABCD
talentontwikkeling.
Binnen T. Metissimo zijn er 3 Talentgroepen met een eigen
icoon
I Individuele talenten jong en oud(er) (ruit)
II Cursisten, samenwerkend
(blok)
III Gemeenschap (rozet)
Met 6 hoofd vormen van Talent Ontwikkeling, ieder
met een kleur
Blauw Talentontwikkeling
specifiek, individueel Wit
Research en/of innovatie zoals
PWS
Rood Multidisciplenaire
projecten zoals Evenementen
Oranje Bijzondere (eenmalig) project, Sociale inzet niet rood,
wit, blauw, groen, geel Groen
Season Science & Cultuur (w.o. Natuur-educatie)
Geel
Europese en/of Wereldprestatie, de golden Q van Quality
8. INDELING
ACTIVITEITEN
De Talentenprogramma's zijn volgens de ICOON- en
KLEURindeling.
Voor de invulling van een activiteit of een bepaald
programma zie
aanmelden.
GROEP I. Individuele Talentontwikkeling
Doelgoep
Diegene(n) die echt graag wil leren.
Activiteiten sinds 2016 Talentontwikkelingen
zoals: - Jaarprogramma's, Verrijkingen, Recitals,
Toernooien, Uitzendingen etc.
Het jaarprogramma van de individuele educatieve
Talentontwikkeling Beta & Cultuur is gebaseerd op het C-STAR
model volgens de PEERICS.
(CCML 2016). In het jaarprogramma
zijn tijdens de talentlessen een 8-tal practica (of meer) opgenomen. Iedere talentles verloopt in een vaste
structuur met eigen methodieken op maat:
C
Communication met Sociale Interventie w.o. Conso &
Disso S
Science (dus ook Gamma!) T
Taal, (Cultuur, Alfa) A
Analyse en/of Activerende Didactiek
Science & Cultuur (het nieuwe vak), Schaken,
nieuwste methode Muziek, Metsel en Mozaiek, Water- en
Oeverwacht, Gellyween, Bio-Kristallen etc. R
Rekenen, wiskunde (Beta)
PEERICS:
Preventie, Educatie, Examinatie,
Research, Innovatie. Coaching
en Support. Zie het hoofdstuk over
kernkwaliteiten.
GROEP I. Talentontwikkeling Research en Innovatie
Doelgoep Diegene(n) die graag
wetenschappelijk willen leren denken en onderzoek willen doen,
talentontwikkeling enkel- of meervoudig. Bijvoorbeeld een
PWS of een educatieve verrijking op maat.
Activiteiten sinds 2016 -
Profielwerkstukken, - Individuele Jaaropdrachten
SlotFinale
GROEP II. Groepspecifieke talentontwikkeling (groep,
vereniging, school)
Doelgoepen
A. Cursisten voor een workshop, clinic of lezing
B. Ouders. De groep wettelijke vertegenwoordigers van talenten
bij TM: ouders, verzorgers, opa's en
oma's etc. C. De groep sympathisanten van vrijwilligers, sponsors
en donateurs die T. Metissimo een warm hart toedragen.
Zij helpen ons in natura (vrijwilliger) en/of financieel.
Activiteiten
A1. Science & Cultuur educatie in het Talent
Jaarprogramma A2. De groepspractica Season Sciences &
Cultuur A4. Toets of-
Examinatie met vooraf een proeftoets B/C. Samenwerking met de talenten zelf, hun ouders, scholen,
bonden, clubs en andere betrokken instanties
voor optimale prestaties op school, thuis en club.
GROEP II. Groepspecifieke enkelvoudige talentontwikkeling
Research
& Innovatie
Doelgoep Heb jezelf een idee
voor T.
Metissimo en wil je dat zelf gestalte geven b.v. voor een stage,
een schoolproject etc. welkom!
Activiteiten sinds 2016 Te veel om
om op te noemen. Het bruist hier vol continu.
GROEP III.
Multidisciplenaire Talentontwikkeling
met OPEN EDUCATION;
Uitdragen aan de Gemeenschap zoals bij evenementen.
Doelgoep Belangstellenden
Activiteiten
Voor Corona worden de regels
gehanteerd op: <Corona + Overheid.nl>
Science & Cultuur activiteiten of evenementen met een
uitdaging voor een meervoudige talentontwikkeling
d.m.v. de carrouselmethode van augustus t/m juli:
1.
Science & Cultuurplein Bemmel met workshops
(evenement): Eind augustus. Open Education/
met introducee,
sinds
2017. 2. Happy Gellyween, lessen met introducee. Eind
oktober. Open education/les sinds 2018.
3.
Euro Metsel en Mozaiek ook wel de
bekende appel-tap met flap activiteiten
met of zonder concert.
November/december.
Open Education
sinds 2016. Science & Cultuuractiviteit voor onze Symphatisanten, lezing/concert
etc. 4. Verjaardag T.
Metissimo 6 januari met sterrenpracht (Orion)
en Nieuwjaarstoast sinds 2019.
Een besloten gezamenlijke
bijeenkomst.
5. Galante bio-kristallen:
Februari.
Open Education/les met introducee
sinds 2020. 6. Nationaal Schaak Concert
met Heraldiek (evenement, koningsweek)
Een lenteweekend:
Open Education/dag
met aanmelding
sinds 2013/6
7.
Examinatie Science & Cultuur: besloten
8. Finale slotavond:
Besloten Education sinds 2016
Een informatieve en gezellige
schooljaar-afsluiting met Science & Cultuur activiteiten
In het overzicht op de jaarkalender treft u welke activtietn
gratis zijn.
GROEP III. Bredere
Research en Innovatie i.s.m. de Gemeenschap
Doelgoep Belangstellenden
Activiteiten sinds 2017
- Talentenprogramma's blijven
versterken
- Practica Season Science & Cultuur
GROEP III.
Talentontwikkeling i.s.m. de
Gemeenschap
Doelgoep: Grote(re) groepen b.v.
Talentengroep zelf of Team T.Metissimo
Activiteiten sinds 2016: -
T. Metissimo, de organisatie
versterken, het kan altijd beter.
GROEP III.
Talentontwikkeling
Sociale
Activiteiten i.s.m. Gemeenschap
(niet rood, wit of blauw)
Doelgoep Specifiek
per project of doel
Bijvoorbeeld 1. Nationale
SchaakConcerten sinds 2016 - Het
5e NSC in 2020 had geen doorgang i.v.m
Corona en is opgeschoven naar 2021.
2. Science- en Cultuurplein met Bemmelse Groen Schaak
sinds 2017 - Open Education, water en oeverwacht.
Een bijdrage voor handhavingsverzoeken n.a.v.
kaalkappen
Oeverplas Plakse Wei noordrand Bemmel,
- 2019: Opening Amfitheater Park Lingezegen 2019 (Werkgroep
Kasteelterrein) Ressen
Bijdrage is een eigen inititatief van Talento Metissimo
- 2018: Opzet Season Sciences Naast rood, wit, blauw,
oranje, kan een groen icoon behaald
worden
- 2017: Ontwerp
en Uitvoering Science
& Cultuurplein te Bemmel 2017, Verzoek Winkeliers
Bemmel, eigen invulling/inititatief Talento Metissimo
Op eigen titel zijn de aanvragen ingediend bij de Gemeente
Lingewaard.
- 2017: Bemmels Blazoen te Ressen
Rondje
Schaaktoren-historie cultuur (heraldiek)
- 2016: Opening Kerktheater te Bemmel
- Concert en samenspel jeugdigen T. Metissimo
- 2016: Behoud Rustiek Erfgoed Ressen
Zomerconcert met Internationale Opera i.s.m Musik Take In
- 2016-2019: Behoud Rustiek Erfgoed Ressen Zomerconcerten
Talento Metissimo
SMART Projecten Heb je zelf een leuk idee
? Laat maar horen! We denken met je mee in
creatieve, originele en haalbare oplossingen! Bedenk wel: Er
worden geen projecten meer uitgewerkt die niet zijn geinitieerd door T.Metissimo. Dit is om de
jeugdigen en betrokkenen te beschermen, kwaliteit te waarborgen
en misbruik te voorkomen. Voor
de uitvoering van de projecten werkt T. Metissimo volgens het SMART
principe:
Specifiek, Meetbaar, Acceptabel,
Realistisch en Tijdsgebonden.
9.
CONTACTEN & VERSLAGLEGGING
Contacten
Binnen T. Metissimo zijn er contacten
tussen talenten, begeleiders, ouders, gemeenten, bonden, verenigingen, schoolbesturen,
leerplichtambtenaar, huisarts, orthopedagogen, IB'ers, als
ook juffen, meesters, docenten, afdelingsleiders
en vele andere betrokkenen en/of instanties. Er is met enige regelmaat contact
naar de ouder(s) en/of begeleider, mondeling, telefonisch, per e-mail, What's App, etc.
Dat
kan over verschillende onderwerpen gaan.
Contacten met
derden over talenten gebeurt via ouders/vertegenwoordigers. Er
is geen
uitwisseling van persoonlijke gegevens.
Enkele voorbeelden
van gesprekken zijn:
1. Een gesprek op school/club/instantie voor een persoonlijk advies, vervolgonderwijs,
en/of voor afstemmen van (individuele)
plusmaterialen, extraplus-materiaal, talentontwikkeling,
versnellen, klassen overslaan, educatie-niveau etc.. In het kader van integriteit en vertrouwen
vinden er alleen gesprekken op school (of educatieteam) plaats met de ouders voor
het afstemmen van educatieve verbetering. 2. Verrijkingstaken onder
schooltijd zijn toegestaan. Eindverantwoording van
leerplicht ligt bij de ouders, wettelijke verzorgers of
begeleiders. Zij dragen de eindverantwoording voor de leerplicht
van hun minderjarig kind. In goed overleg met de leerplichtambtenaar,
en schoolvertegenwoordigers kan de educatie
onder schooltijd worden afgestemd.
Een educatie arrangement behoort tot de
zelf-reguleringsmogelijkheden van scholen waar TM op inspeelt.
Samen worden de mogelijkheden en het dagdeel afgestemd voor het
excelleren. Samen reik je
verder.
Indien gewenst stemmen de ouders dit zelf met de school
en/of eventueel leerplichtambtenaar af.
Vragen over de grens van intra- en extramuraal
onderwijs over... waar het op school ophoudt en thuis of
club verder gaat, wordt steeds vaker gesteld.
Veiligheid staat ten alle
tijde voorop. Zorgplicht heeft
iedereen voor elkaar. Ouders zijn de
wettelijke eind-vertegenwoordigers
van educatie, niet de school. Dit blijft
belangrijk in o.a. de preventielijn. * Naschoolse educatie valt onder
"vrijetijdbesteding" of zoals in het geval van corona onder "thuis-onderwijs". * Talento Metissimo levert echter een
compleet nieuwe vorm als jaarprogramma. * Omdat scholen
zelfregulerend zijn kan dit tegenwoordig ook prima onder school
geregeld worden (zie excellent TOPprogramma, kopje <info edu>). Verslaglegging
Talenten
Veilige (minimale) verslaglegging vindt in
overleg plaats. Inzage in het dossier en/of verslaglegging is
alleen mogelijk door de wettelijke vertegenwoordigers zoals
ouders.
De ouders beheren zelf het dossier. T. Metissimo bewaart alleen
de gemaakte educatie/toetsen. Werkstukjes graag meenemen.
UITZONDERING,
VERBODEN, TIP
Alleen op speciaal verzoek
met goede onderliggende argumentatie vindt in overleg met de
ouders een algemene of speciale verslaglegging, rapportage of
een ander schrijven plaats. Hier is een schriftelijke
bevestiging nodig van een van de ouders (of beide ouders). Alleen de begeleider en/of
ouder zelf mogen de gegevens aan derden verstrekken met
kennisgeving aan T. Metissimo. Wij stemmen graag uw wensen samen af.
Zie ook punt 9. Het is verboden dat scholen, artsen,
docenten, of anderen de naam van Talento Metissimo gebruiken
voor hun eigen schooladviezen, schoolverslagen, rapportages etc.
Talento Metissimo is volledig onafhankelijk en zo ook de
adviezen die alleen vanuit Talento Metissimo kunnen worden
verstrekt. Geen enkele andere partij kan namens Talento
Metissimo een rapportage o.i.d. uitschrijven.
10. MELDING/KLACHT,
VVA ORGANISATIE en ADRESSEN IN NL
Algemeen
Bij T. Metissimo komen allerhande
vragen en meldingen terecht. Die worden zo goed mogelijk opgelost. Er
vindt anonieme registratie plaats van het aantal
en het soort vragen (dus
zonder vermelding van naam).
In de toekomst kan het mogelijk nuttig
zijn dat de functie
vertrouwenspersoon
wordt ingevuld, we blijven voor mogelijkheden open staan. Dit
onderdeel wordt meegenomen met het hoofdstuk "oudercontact".
Hierna worden
vragen beantwoord.
1. Een
klacht over T. Metissimo?
Meestal is de kortste ook een snelle weg naar een oplossing.
Probeer het op te lossen met de desbetreffende persoon.
Lukt dit niet,
schrijf/bel/app/mail dan uw bevinding aan het bestuur. Het
bestuur draagt zorg voor een adequate oplossing; Ook dat is
maatwerk leveren!
Er geldt een onafhankelijke stemming. Veiligheid staat ten alle
tijde voorop.
De tijd- en energierovende klachtenprocedures die resulteren in
kastje-muur effect of in-de-wacht of stommetje-spelen zoals
iedereen wel herkend, werken demotiverend. Hier zoeken we echt naar
duidelijke en veilige oplossingen waar iedereen mee verder kan, adequaat, samen. Je wordt gehoord en gezien.
Bij wanbetaling geldt wel standaard; stopzetten van lessen.
De tijd en energie besteden we aan welwillende leerlingen en
ouders.
2. Waar kunt u met welke vraag terecht voor een onafhankelijk
educatie advies ? Hieronder treft u een aantal
namen van instanties waar u
terecht kunt met uw vragen over educatie en talentontwikkeling
die Onderwijs, of (Sociale) Zorg
gerelateerd zijn in Nederland. Op internet vindt u de meest
recente wijze van bereikbaarheid.
ONDERWIJS
- Ouders en docenten Talento Metissimo: voor vragen of advies over
Educatie en Talent. - Uw regulier
onderwijs:
Ouderraad PO, VO, klankbordgroepen, MBO, HBO, e.d. - Overheid:
Voor vragen aan onze Minister en/of
2e Kamer en/of Ombudsman/vrouw (2e lijn)
ZORG zoals sociale en
gezondheidszorg - Gemeente --> b.v. Financiele
zorgvragen --> jeugdconsulenten (w.o.
jeugdwet). De
gemeente gaat niet over inhoudelijke onderwijstaken.
Ze kan wel
zaken daar rondomheen stimuleren. -
DUO: Met vragen en klachten over b.v. persoonlijke
studiefinanciering zoals een studielening - LAKS: Landelijk
AdviesBuro voor klachten van studenten over b.v.
examens in het onderwijs - Inspectie van
onderwijs: Incidentele
en/of structurele problematiek m.b.t. het onderwijs -
Ombudsman: met klachten over overheidsinstanties (2e
lijn)
3.
Waarom valt TM onder educatie en niet onder zorg ?
De basis ligt bij onze ABCD educatie: Alfa, Beta Cultuur en
Denksporten. Het gevonden systeem
met als fundament Conso & Disso is ontdekt tijdens het lesgeven om complexe auditieve belevingen
visueel te ondersteunen met logische wiskunde figuren. De gevonden Euclidische
wiskundige bewijskracht enerzijds EN de stijgende
onderwijsresultaten onder alle intelligentievormen van IQ 70
tot IQ 170 MET het feit dat dit tegelijk een sociale
interventie is die berust op beleving van 'waarheid'
anderzijds, draagt bij aan een meer stabiel leerproces. Dit
is een nieuwe stap in de wetenschap. Zonder educatie is er
geen wetenschap. Veel is in nog in research.
Lees verder onder 4. voor de
samenhang.
4. Waarom kan dit niet
worden vergoed en moeten ouders dit zelf betalen?
Goede vraag. Er is een ander soort wet nodig met financiele
draagkracht (valorisatie is in weze het proces na het
innoveren). Mijn visie (ccml) ligt niet in lijn der
economische verwachting van deze regering omdat etikettering een
wetenschappelijk en economisch belang dient. Dat kan anders. Mijn
persoonlijke visie is
eenvoudig: 'De eerste lijns zorg voor een kind dat ziek
wordt van school is passende educatie. Het begrip 'passende
educatie', is en blijft 'educatie' waar een
minderjarig kind recht op heeft. En dat is iets anders dan
'zorg'. Etikettering op basis van onjuiste educatie
is extra
beschadigend, foutieve etikettering helemaal. Dan is er maar
1 remedie: correcte educatie elders. Onwetendheid is vaak de
onderliggende oorzaak. De screening voor een goede diagnose
(mits men niet verkeerd diagnostiseert) is vrij eenvoudig.
Biedt eerst goede educatie aan, dit vereist bijzondere
expertise. Kinderen hebben recht op onderwijs. Zijn er geen veranderingen dan is er mogelijk
meer aan de hand.
Verwacht niet dat na 6 lesjes jarenlange problematiek kan
worden opgelost. Dan houdt u u zelf voor de gek, niet ons.
- Kortom: zonder (juiste) activatie van het
leerproces kunnen kinderen ziek worden of volledig
afhankelijk blijven. Nu ligt er voor het eerst een
mogelijkheid om al voor de geboorte te starten met een
prachtig begrijpbaar systeem. Vanaf 2 jaar zijn er al
educatievormen, misschien zelfs al eerder. Dit schept
mogelijkheden. Sociale
- en educatieve verschillen dienen altijd bespreekbaar
te blijven, dat is evident. -
Een scherper afgestemde wet- en
regelgeving kan al bijdragen, dat is soms een lange weg.
Wij vinden dat deze wijze van effectief leren bijdraagt
aan "een leven lang functioneren", de
pensioenleeftijd ligt al op 68 jaar...en wie weet hoe ver dat
nog stijgt. Op een goede basis kun je goed bouwen.
5. Waarom kan dit niet op school? Vele
Nederlandse gangbare school-wegen zijn uitgeplozen (regering,
provincie, gemeentes, scholen, bonden, clubs, etc.) maar de
wettelijke medewerking in Nederland voor de eigen bevolking voor
een nieuwe vorm van gezonde educatie ontbreekt, het is alleen
mogelijk onder "zorg". Dit, terwijl de hoge bewijskracht is
geleverd dat het geen juist "geen zorg" is maar een
kennis-systeem met elementen. Kinderen vertonen ineens normaal
gedrag bij goede educatie, of zijn ineens weer gezond.
Resultaten stijgen, dat vindt toch iedereen fijn? -
Oplossing door TM: Door het gebruik
van de unieke methodieken toe te staan in een Stichting en het zelf
met de leerlingen jong en ouder uit te dragen worden de
verschillende resultaten op school juist beter zichtbaar en
meetbaar. Alle
kinderen tonen hier goede tot uitzonderlijk stijgende
resultaten, al meer dan 25 jaar. In het begin was niet
precies duidelijk wat de clou nu was van deze resultaten. Sinds
het Conso & Disso
systeem, Rekenen, Twinkeltaal en de practica wel. Het is een zeer goede educatie voor o.a. de
groep die meer aan kan zoals (zeer hoog) begaafden en/of
meervoudig getalenteerden vanwege de unieke doorlopende
leerlijn. Het is sowieso goed voor elke leerling
omdat het de intelligentie versterkt en de leerlingen elkaar
versterken. Een win-win formule. Dit is een extra reden om o.a.
het Conso en Disso systeem, Twinkeltaal, Rekenmodules en diverse
practica grotendeels (nog) buiten alle schoolse leer-kaders te
houden. De kans bestaat dat het wordt verkwanseld, verprutst,
niet goed wordt uitgelegd, niet goed begrepen... -
Bedenk wel:
Vele jongeren en ouderen kunnen het Conso- en Disso systeem
onvoldoende "horen" en
daardoor niet
"begrijpen" of "aanvoelen". Wellicht dat daarom de heren
Kepler, Einstein, Archimedes, Pythagoras, Craats, etc.
geen systeem konden herkennen. Het is geprobeerd om dit alles
over te dragen aan andere docenten. Alleen de leerlingen van
Talento Metissimo kunnen dit verder doorgeven. Daar is er 'een begin', een ommezwaai
gemaakt... - En de visie: Je kunt van
dit systeem toch ook 'leuke
speeltjes' maken? Klopt! Voor ons is het nog steeds een
zeer leerzame en leuke puzzel. Voor de leerlingen ook, zij
puzzelen net zo hard mee. Het Conso & Disso Systeem is net zo leerzaam
als: het chemische palet
van het periodieke systeem, de CGTA-varianten in de
biologische tuin, de
wiskundige vallei der
bewijsvoering, de alfabetische
toren voor de taalkundigen en de
fysische krachtmetingen
overal en nergens. Deze Conso en Disso methode schiep orde
in de Muziek, begreep de Sociale
Interventie, trof de Taal, vond de
Wiskunde, zag de overeenkomsten met de
Fysica en van daaruit kon worden in- en
uitgezoomed op micro- en macroniveau van de Chemie
van de Biologie. Veel is nog in research.
- Kortom: We hebben van de nood een
deugd gemaakt en dragen het systeem voortaan zelf verder uit. Het
wordt hier door iedereen gewaardeerd en gekoesterd. De
kinderen, vriendjes, vriendinnetjes, kennissen, hun
familieleden en zo meer, uitgedragen. Dit
systeem is een doorbraak op velerlei gebieden en is een
wereldeducatie op Alfa, Beta, Cultuur en Denksportgebied.
Leren is een Kinderrecht (geen schoolplicht)!
TM is er voor de kinderen (en hun ouders).
Het is
hun jeugd!
We dragen onze kennis en de aarde aan hen over.
6. Is T.M. aangesloten
bij een beroepsgroep?
- De
belastingdienst erkent ANBI T.Metissimo vanaf dag 1 van
oprichting, mede door de statuten die notarieel zijn
vastgelegd. Dat is de wettelijke (beroeps)groep die
toetst en telt. - Betrokken team-medewerkers
hebben allen een eigen risicoverzekering of zijn zelf
aangesloten bij een persoonlijke beroepsgroep. - Als nieuwe wetenschappelijke
beroepsgroep leveren we zelf een nieuw product binnen de
educatie met prachtige resultaten op BS, VO en
Beroepsopleidingen en Universiteiten, nl. het nieuwe vak Science
& Cultuur. - TM is niet aangesloten bij een
specifieke andere discipline of vakgroep, we
blijven graag zelfstandig en onafhankelijk. Iedere scientist wil zijn eigen kleur
vetertje
hebben voor zijn eigen kleur toko. Dit systeem is een
Regenboog-vetertje a la Villa Kakelbont, met vele eindjes
aan elkaar geknoopt. Van dit nieuwe
fundament is geen leerstoel, wel hoge evidentie. De kleur "transparant" ligt
hiervoor het
meest
voor de hand. Ja, Het is serieus en echt! (En niet zoiets
als: de muziek of kennis zat al in het kind, laat maar zelf
aanmodderen...).
7. Wat is nu zo uniek ?
Er is een nieuw fundament gevonden waardoor een
ander startpunt is ontstaan. T. Metissimo kent voor haar
educatieve talentonderwijs 1 hoofdvak, namelijk Science en Cultuur met: Alfa, Beta, Cultuur en
Denksporten. De gevonden resultaten dragen bij aan een hoge
mate van interdisciplinairiteit.
Het fijne is dat de nieuwe doorlopende leerlijnen nu in een soort
studie-thuis ligt, los van alle BS, VO of universiteiten, het is
daarom zo veilig.
Hopelijk verduidelijkt deze uitleg een beetje...Heeft
u vragen ? Laat het graag horen ! |
11a. INFORMATIEPLICHT &
PUBLICITEIT
Het bestuur van T. Metissimo heeft naast zorgplicht
ook informatieplicht. Zij draagt zowel de financiele
verantwoording (zie nr. 7) als verantwoording over de te
halen doelen. Informatie overdracht binnen T. Metissimo vindt plaats:
Algemeen - Elektronisch via mail,
What's App en website met verwijzingen naar uitzendingen
van radio/t.v./blogs/jaarverslag etc. - Publicaties in
dag-, weekbladen, verslagen en/of boeken. - Posters, flyers, cursusmateriaal, overzichten e.d.
op milieu vriendelijk papier. - Uitnodigingen per mail en
What's App
Digitale uitnodigingen
algemeen
Deze komen ongeveer 4x
per jaar over de volgende activiteiten: - Begin
schooljaar (september) met Science- & Cultuuractiviteiten, - Na de
herfstvakantie: Metsel & Mozaiek (het Appeltapconcert of
activiteit) -
Voorjaar/1e lentezondag: Nationale
Schaakconcert met MIR en Heraldiek - Eind juni Slotfinale
jaarafsluiting met presentaties.
Bij een eventuele lezing/activiteit
of iets bijzonders zoals Corona kan
er een extra uitnodiging komen. U kunt altijd via een replay
reageren, reserveren of opzeggen.
De jaar leerlingen krijgen aparte uitnodigingen per activiteit.
Website, homepage nieuwsmeldingen Via verschillende
kanalen komt nieuws binnen dat zo goed mogelijk wordt verwerkt. De eindredactie ligt bij de
voorzitter. Onvolkomendheden binnen
nieuwsvermeldingen graag doorgeven.
Publicaties Algemene
informatie wordt vanuit de bron gegeven met inachtneming
van de vereiste waarborging van privacy gevoelige informatie.
Leuke meldingen zijn altijd welkom!
Publicaties, namens T.
Metissimo, in dag-/weekbladen vinden in overleg, vooraf met de betrokken
personen en het bestuur plaats. Bij
minderjarigen worden ouders vooraf op de hoogte gesteld en om
goedkeuring gevraagd.
Bij het maatwerk van de
talentontwikkeling staan de veiligheid en de privacy van zowel
jeugdigen als betrokkenen voorop. Er wordt zo
goed mogelijk rekening
gehouden met de draagkracht en de uitwerking die een publicatie
of site-vermelding voor betrokkenen kan hebben.
11b.
REGISTRATIE, DATAVERWERKING & PRIVACY WET AVG 2018
ALGEMEEN GELDT: In het
kader van bescherming van persoonsgegevens worden door T.
Metissimo
GEEN
gegevens verstrekt aan anderen.
Optimale integriteit en vertrouwelijkheid worden zo goed
mogelijk uitgedragen.
Inschrijfgegevens
worden gebruikt voor bereikbaarheid talentontwikkeling, deelname aan
toetsen, certificaten en diploma's. Registratieverwerking is
nodig voor deelname aan een wedstrijd,
vooraf of op de dag zelf. Bij een evenement of Open Education is
registratie niet
nodig en kan men gewoon aanschuiven.
PR & Privacywaarborging
Persoonlijke meldingen op deze site zijn in overleg met ouders, jeugdigen
en/of
betrokkenen. Ten alle tijde is inspraak mogelijk. Bij
minderjarigen en betrokken is er overleg over teksten en/of
beeldmateriaal voor goedkeuring van betrokken
personen.
- Er
is geen uitwisseling van data of persoonsgegevens zonder toestemming, stemming, niet digitaal, niet analoog, - Er
zijn wel verwijzingen naar sites, filmpjes etc.
die geplaatst zijn door personen zelf, - 4x per
jaar is er een rondzending voor uitnodiging van activiteiten van TM naar betrokkenen. Dit
is ten alle tijde stop zelf te zetten door
een replay te sturen met een verzoek voor stopzetting. - Er worden
geen cookies gebruikt.
In goed overleg met het Bestuur en de
Raad van Aanbeveling is besloten dat namens Stichting T. Metissimo
geen gebruik wordt gemaakt van: Facebook, Twitter,
YouTube, Instagram, MP3, FastMP3, Spotify e.d. Vindt u op Internet gegevens van ons via deze kanalen dat
weet u zeker dat deze gefaked zijn. Meldingen worden op
prijs gesteld zodat we in ieder geval kunnen reageren.
Uiteraard is iedereen vrij om zelf deze faciliteiten
van Social Media te gebruiken.
Toetsinzien, resultaatverwerking
& registratie -Wedstrijd-, toets en examengegevens zijn in te zien door
deelnemers ter reflectie, voorlopig tot een jaar na afname.
Bij minderjarigen mag dit met een
ouder/vertegenwoordiger omdat ouders de wettelijke
vertegenwoordigers zijn. - De puntenbeoordeling is vooraf
bekend, resultaatverwerking kan wisselen
per toetsing.
- Bij cursisten en leerlingen worden diploma- en certificaat
gegevens bewaard als bewijs dat de cursus is gevolgd of voor als
een certificaat zoek raakt. Vaak komt op de site of krant een
publicatie met vermelding wie de cursus heeft behaald. Dit heeft
te maken met het afgeven van de bewijskracht voor het werven van
financien zodat
we materialen qua prijs lager kunnen houden. Indien u dit liever niet heeft kunt u dit aangeven
dan houden we hier rekening mee. - Winnaars bij een
wedstrijd worden genoemd in een verslag en/of publicatie na
overleg.
Meldingen & registratie Bij
T. Metissimo en het ouderplatform komen allerhande (anonieme) vragen en meldingen terecht, van
jong en oud. Informatie over
oplossingen wordt zo goed mogelijk aangereikt zodat de persoon
zelf en/of zijn ouders kan beslissen welke oplossing voor hem/haar het meest geschikt
is. Er
vindt anonieme registratie plaats van het aantal
vragen en het soort vragen,
echter zonder vermelding van naam. Momenteel is het een
kleine organisatie, in de toekomst is mogelijk een
vertrouwenspersoon wenselijk. Verwerking van research- en innovatiegegevens Resultatenverwerking
van toets- en cursusmateriaal dient ter verbetering van de educatie en
kan (heel soms) worden gebruikt voor publicatie, b.v. bij
bijzondere bevindingen. Dat gaat dan over methodieken etc. in anonimiteit, deze zijn niet herleidbaar naar personen.
Over materialen en
bruikleen & registratie Leerlingen van TM
krijgen de unieke les-, cursus- en verrijkingsmaterialen gratis in bruikleen (zolang het
financieel haalbaar blijft), b.v. de science, cultuur en
muziekmaterialen, de klokjes, de reken- en taalmodules of
andere materialen. Uitgeleende materialen worden
geregistreerd tot deze retour zijn.
PR Eindverantwoording van PR
activiteiten ligt bij het bestuur. Zij draagt zorg voor een
goede en betrouwbare verwerking. Teksten worden zo goed en veilig
mogelijk afgestemd.
Publicaties, auteursrechten & verwante rechten
T. Metissimo Onder het kopje "publicaties"
wordt op deze site een lijst bijgehouden van artikelen ter
verantwoording van onze activiteiten. Auteursrechten/copyrights e.d. liggen uiteraard bij de schrijvers en/of
fotografen zelf. Dit geldt ook voor de teksten op de website. Er
is vrijwillig toestemming gegeven voor medewerking,
instandhouding en uitbreiding van deze lijst. Informatie hierover is
bij het bestuur verkrijgbaar. Krantenberichten met spontane
onwaarheden komen uiteraard niet in aanmerking voor opname in deze betrouwbare lijst.
Educatie- en creatieve materialen voor TM Op
de educatiematerialen liggen rechten van makers. Zoals de bouwsteentjes van
Juweela, methodes, maatwerk, etc. Hiervoor gelden
Wettelijke Bepalingen:
- Op voorhand verwijzen wij u
naar de hiervoor van kracht zijnde wettelijke teksten, zie:
www.overheid.nl - Auteursrechten en Copyrights gelden
wereldwijd en tot 70 jaar na het overlijden van de auteurs/vormgevers/researchers.
- Uitzondering op de
auteursrechten zijn het parodierecht ("pronken met andermans
veren") en citaatrecht (wetenschappelijke bevindingen).
- Naburige rechten zijn o.a.
intellectueel eigendom en artistiek recht. - Vrijheid van kunst
geldt in NL voor iedere creativiteit mits het niet
grensoverschrijdend is. - Op merkenrecht kan een
onbeperkte levensduur gelden, meestal niet wereldwijd (op een
enkele uitzondering na).
Ter info
U begrijpt dat het NIET
mogelijk is via het bestuur aanspraak te maken op individuele rechten van
methodes, programma's of materialen die vrijwillig aan Talento
Metissimo in bruikleen worden gesteld. Deze rechten
behoren toe aan de eigenaar.
Correct gebruik
Binnen T. Metissimo streven we samen naar een correct gebruik en
instandhouding van het geheel. Wij hanteren deze spreuken als huisregels:
- Ere wie ere toekomt!
(Spreuk herkomst is niet duidelijk),
ofwel: - Erkenning voor de eerlijke ontdekker en
uitvinder ook voor kinderen en studenten, wees sportief ! - Enkel een piraat pleegt
plagiaat! Zie:
www.enkeleenpiraatpleegtplagiaat.be (Auteur spreuk is ons
niet bekend).
Verboden
Het is verboden dat scholen, artsen,
docenten, of anderen de naam van Talento Metissimo gebruiken
voor hun eigen schooladviezen, schoolverslagen, rapportages etc.
Talento Metissimo is volledig onafhankelijk en zo ook de
adviezen die alleen vanuit Talento Metissimo kunnen worden
verstrekt. Geen enkele andere partij kan namens Talento
Metissimo een rapportage o.i.d. uitschrijven.
Tip
Er zijn ambtelijke instanties aktief in Zeist en Bemmel met
mee-liftende naamgevingen zoals Talentissimo of ABC. Let op: Dit
zijn ZORGinstanties (kan ook belangrijk zijn) en hebben NIETS te
maken met Talento Metissimo. TIP: LAAT U NIET MISLEIDEN !!!
En dank dat u deze informatie aan ons door blijft geven.
Talento Metissimo is er voor 100% EDUCATIE.
ALGEMEEN GELDT HET VRIENDELIJKE VERZOEK:
Ziet u onjuistheden? Mail
het ons, we zijn u dankbaar.
12. FINANCIELE
ACHTERGROND T. METISSIMO
Bestuur
Stichting T. Metissimo zet zich 100% in voor algemeen belang en heeft geen winstoogmerk.
T. Metissimo herbergt diverse projecten
gericht op talentontwikkeling voor jong en oud(er).
Doelen
Totaal is meer dan 90% van de opbrengst bestemd voor de doelen
van deze Stichting, kortgezegd: Maatwerk
(Effectieve Educatieve) Talentontwikkeling in Beta en Cultuur. Dit is statutair
vastgelegd. In de notulen is vastgelegd dat de bestuursleden
geen vergoeding wensen te ontvangen voor haar bestuurstaken.
Maximaal 10% is voor de onkostenvergoedingen van overige
vrijwilligers en noodzakelijke materialen die zo laag
mogelijk worden gehouden (bankkosten, website onderhoud,
boekhouder etc.)
Geciteerd volgens de statuten:
"Er worden geen bovenmatige vacatiegelden verstrekt".
Verantwoording Het bestuur is gezamenlijk verantwoordelijk en geeft
haar goedkeuring aan o.a. de begroting en de jaarrekening.
Jaaroverzichten worden op deze site gepubliceerd. De
jaaroverzichten staan bij "Publicaties".
ANBI Een Status voor een Algemeen Nut Beogende Instelling,
(ANBI) is door de Belastingdienst toegekend vanaf 6 januari
2016, de datum van opstart van Stichting T. Metissimo.
Iedere financiele bijdrage is welkom!
Educatiebijdrage, Sponsoring en Donatie
Door onze
sponsoren zijn de Open Educatieve
evenementen Beta en Cultuur voor iedereen toegankelijk.
Ouders dragen zelf bij in het Talent-Educatieprogramma.
We zijn onze vrijwilligers, sponsoren en donateurs
bijzonder
dankbaar, zonder hen is dit alles niet mogelijk.
Iedere inzet blijft hard nodig en is
welkom. Ieder talent telt!
Alleen met elkaar is
het mogelijk om dat wat al is bereikt in stand te houden en
voort te zetten.
Wensen zijn altijd
bespreekbaar. Zie sponsor voor
de informatie voor een
gift of bijdrage
van T. Metissimo's Goede
Doelen.
13. KWALITEIT: PEERICS & PRECISE
EN EVIDENTIES
Educatieve Kernkwaliteiten PEERICS
De kernkwaliteiten die T. Metissimo biedt zijn
PEERICS-based. Deze PEERICS berusten op de hoogste evidentie (wettelijk
onderbouwing) nl. het onderwijsrecht van kinderen. Een talent
kan zich alleen ontwikkelen bij correct ondericht.
Preventie (informatie- en zorgplicht), Educatie & Examens
(leerplicht met toetsing, onderwijsrecht van alle kinderen),
Research & Innovatie (plicht voor passende
educatie, maatwerk,
Coaching & Support (Sociale samenwerking met de
eindverantwoordelijken zoals ouders of verzorgers) (jan. 2016, CCML).
PEERICS
is een anagram voor PRECISE
en geeft een maat van kwaliteit
weer.
Voor optimale resultaten wordt gewerkt vanuit kennis en ervaring
door inzet van: - Een hoge mate van
bewijskracht in praktijk en theorie (evidenced based)
EN/OF - Het toepassen van nieuwe en/of "op maat" educatieve methodieken;
Omdat iedereen uniek is.
De Educatieve inzet gebeurt op basis van bekende evidentie.
Effectief maatwerk als aanvulling blijft essentieel omdat lang
niet alles "passend" is. Dit maatwerk berust op kennis, ervaring,
inzicht en visie. Het bestuur van Talento Metissimo probeert
research en innovatie voor maatwerk talentontwikkeling mogelijk
te maken.
Controle vindt plaats door
toetsing bij T. Metissimo of elders. Toetsing
wordt samen afgestemd welke wijze het meest effectief
en ook wenselijk is.
Evidenties, de mate van
bewijskracht Veel is bewaard gebleven. Ver voor
T. Metissimo in zicht was, lagen er vragen door leerlingen uit
heel NL, en het werden er steeds meer... "Wij willen ook graag meedoen
aan team-schaak, team-wiskunde, kamermuziek..." "Ik wil naar de WK waarom
word ik buitengesloten? " "Waarom
word ik zomaar geroyeerd op mijn club, ik ben pas 9 jaar en een
topspeler?"
"Op mijn school mag iedereen muziek maken behalve degene die
het al kunnen." "Wij willen ook graag meedoen met
echte Wiskunde Olympiades." "Waarom mag ik geen extra
vakken?" etc.....
Hieronder staan enkele reacties van betrokkenen
per mail, What's App, mondeling of kaart, rondom
Talentontwikkeling bij T. Metissimo.
2015/16 "Alsof je door de ogen van een kind kijkt",
"Het is bottem-up & top-down tegelijk", "We worden gehoord en
gezien en niet weggestopt", 2016/17 "Je hebt haar hersens aangezet", "Ze is weer
wakker", "Hij doet weer mee en is er weer", "Hoera, we krijgen
antwoord!", Wat fijn als je welkom bent!", "Hoera, we
scoren!", "Leren is best leuk", "Alles op zijn tijd dan is leren
leuk", "Ik snap het", "Goh, ik wist niet dat dit mogelijk was",
"Bij Metissimo leer je zomaar nadenken", "Iedereen is Talento",
van Pro naar Gymnasium-niveau! 2017/18 "Wat doen jullie toch?", "Hoe kan dat nu?", "Waarom wist ik dit
niet?", "Hij gaat met plezier en komt 2 uur later huppelend en
opgeladen terug", "Ik herken mijn dochter weer",
"Echte Metissimo-sfeer", "Leren denken zoals bij Metissimo",
"Hoe kan dat nu?", "t Is altijd leuk", "Ja, het is goed zo",
"Ze leren anders denken", De meest gestelde vraag: "Wat
is wijsheid?", Yes aangenomen! Een leerkracht: "Woh, dit
resultaat heb ik nog niet eerder meegemaakt, " "Van VMBO naar
Gymnasium niveau (10 jaar) met 2 uur in de week!" "Je hoeft echt
niet hoogbegaafd te zijn hoor, 1-2 uur bij T. Metissimo is
genoeg!" "Het leukste was mijn research met de Metis-Weetjes,
keicool" (leerling). "Ik heb, denk ik, nieuwe "striptoetsen"(cursist). "Maakbaar
Bovenwijs Met T'is Mooi" (ouder).
"Top-research levert Familie-uitbreiding van Conso & Disso",
en "We willen graag een echt Metis-Huis!"
Opmerkingen anno 2018 "Nog steeds krijgen volwassenen meer
eindexamen herkansingen dan minderjarigen." "Summa Cum Fraude bij eindexamens anno 2018 in heel NL, niet alleen in Limburg."
En deze meldingen over het vak der evidenties:
Wiskunde; "Wij willen graag eerlijke Wiskunde Cito
normeringen met niet alleen de standaard Cito antwoorden. Het is
toch logisch dat leerlingen die wiskunde D volgen met slimmere
oplossingen komen dan de standaard Wiskunde B Cito
antwoorden, waarom worden de slimmere antwoorden niet goed
gerekend of worden er minder punten toegekend?" "En wat zegt dit over de andere vakken?"
Alles draait nu om de zelfregulerende school-beoordelingen van
toetsingen, hoe kan dat? Leerlingen, Ouders, Docenten,VO-Raad,
CITO, Inspectie, LAKS, Regering, iedereen lijkt nu machteloos
te staan tegenover de zelfregulering...
2018/19
Juni/augustus 2018 in gesprek: Ouders:
"Dit en Dat en Zus en Zo kan niet op
school, geld is op...
Oma:
"We hebben Metissimo toch...",
"Rechtsom of linksom is de hele klok, middendoor is de
helft" (leerling) "Je bent hier om te leren, nog niet om te
weten, je wordt vanzelf Metis-Wetis" (leerling)
"Gellyween" (leerling) "Wanneer komt dat huis ooit?" (leerling
over Metis huis) "Veters strikken in 3 minuten geleerd, nieuw
record" "Van E naar C met spelling". "Van D naar A met
lezen", "...dan filmen we het toch, voor de
meester EN de juf!" "Van VMBO naar HAVO/VWO 2x."
"Geen medewerking voor BRIN? Dan maken we de toetsen voortaan ook zelf! " "Niemand komt er
doorheen bij die krenterige kruidenbaas en die "werkjes
afmaken", wil jij ons helpen? "Al 13 scholen
handelingsverlegen, we tellen gewoon door... "Waarom zwijgt de
Gemeente, de Provincie en het Rijk over T. Metissimo? Waarom mag
niemand weten dat jullie bestaan? Deze educatie is
een machtig systeem." "Deze leerling zit al een jaar thuis.
Dit kan zijn redding zijn, waarom stuurt de Gemeente niet door,
de zelfregulering werkt gewoon niet! "Er zijn meer slimme kinderen die al een
jaar thuis zitten, docenten ook...onwetend. "IQ ca. 150, kader
advies...help ons! "
In quatro-loog voorjaar
2019: X: "Daar gaat
je biologielokaal K., waar is die kaalkap goed voor? Y: "Is er in
Bemmel geen plaats meer voor PimpelMeesjes
en IJsvogels?" Z: "Toch zeggen de kinderen: "We willen leren zoals bij T.
Metissimo!" Q: "Is die tegenwerking niet het beste compliment?"
In trialoog zomer 2019: S:
"Dit is toch
allemaal wel erg veel." M: "Welke ministeries en wetten heb
je nog niet gehad?" K: "Och, na iedere verkiezing begint er een
nieuwe pot Levend Schaak..."
2019/20
"We zijn blij dat we onze
kinderen dit kunnen meegeven." "Als ouders moeten we zelf terug naar
school, naar T.M. dan..., "
"Wat hier gebeurt kan een normaal mens toch niet bevatten" "Het is die keukentafel!" "Nee de tuin!"
"De dieren dan?" Hoe kan dit? "Alles is gekopieerd,
gefotografeerd, gefilmd, meegekeken, opgenomen, het zijn open
lessen met een open boek. Hoe kan dit en wat is hier
anders?" "Al die jaren komt er op school niks
uit en nu ineens hoogbegaafd...? Hoe kan dat nu weer?" "Met
IQ 170 heb je echt wel meer nodig..." (een slimme moeder;, appel
valt niet ver van de boom)
"Komen er straks niet teveel slimme
leerlingen?" (bezorgde ...) "Te lang vergeten... van IQ 50-70 naar IQ
80 op weg naar --> 90 en getalenteerd, na leren lezen,
schrijven en rekenen volgens de Conso & Disso methode, en
de leerling ontwikkelt de methode mee verder uit! Een
ware kroon op ons werk in Corona kroonjaar 2020 !" "De
resultaten van Kaspar Hauser kloppen, binnen 10 maanden een
niveau van 17 jaar, ook haalbaar bij 50 jaar!" Grootste verschil: Kaspar Hauser was individueel geisoleerd, en
de huidige persoon heeft Nederlands onderwijs
genoten...dan vraag je je toch wel af hoe dat kan...gaan we 100 jaar terug qua onderwijs? "Leerling van 20 jaar zegt:
Ik kan dus echt rekenen? Is het echt waar?" "Ja, je kunt echt
rekenen, dit is pas het begin!" "Is het al tijd om deze
methodieken verder uit te gaan dragen naar andere docenten?"
(Ouders)
"Wanneer komt dit nu op school, dit snap ik tenminste...?" (LL 10 jaar) "Dit lokaal mag
noooooit meer weg!" (LL 10 jaar) "Thuisonderwijs toen ik ziek
was, is gewoon perfect voor mij" (LL 19 jaar) "Hoe, hoe heb
je dit voor elkaar gekregen, hoe kan dit?" (Arbo-arts)
"Waarom heb je dit niet jaren eerder gedaan?" (zelfde Arbo-arts)
Antwoord: "Ik heb het jaren eerder gedaan, maar ik wist niet
alles, tussen 2010-12 heb ik pas meer ontdekt." "Perfect"
(leerling) "Zeer professioneel" (vader) "Bijzonder en
apart" (leerlingen)
2020/21 Jeugdige BS leerling (10):
"Vroeger werd ik wel eens boos, dat is nu helemaal over"
"Yes, ze heeft het 'm geflikt". (Ouder) "Inderdaad, 3
niveaus hoger in ca. 10 maanden tijd en met gemak!" (K)
"...niet dubiel maar hoogbegaafd! " "Het wordt nu toch echt
hoogtijd dat er gecorrigeerd gaan
worden voor, tja hoe noem je dergelijke wanbetalingen: Stigmatisering?
Discriminatie? Fraude... "
"Goh, ze kan ineens wel gewoon rekenen..." "Hij kan prima
rekenen van 0 sterren naar ** sterren." "Het is zo fijn hier,
alleen die "kaal-kapper", wanneer stopt hij nu eens?" "Dit is
de enige les waar hij graag naar toe gaat om iets te leren."
"Je leert het hier gewoon handiger, zonder boeken of internet."
"Het is soms zo vreemd, dan denk ik: "dit is zo stom en dan
is het toch weer iets slims". Jullie blijven het ons vragen:
"Wanneer komen Conso en Disso ook op school?" ''Kom jij
dan naar onze school om het aan iedereen uit te leggen?" "Ze
moeten het zien en horen, echt alles klopt met elkaar."
Antwoord: Conso en Disso zijn thuis, hier op onze eigen school."
"Ik kan nu even zonder TM maar kom vast weer terug". Leerling
(15): "Hier is het prima". Hier wil ik mijn diploma's
halen. Waarom kan dat niet? Wat moet ik doen en naar wie toe om
het te vragen? Ik ga een handtekeningen aktie beginnen...".
En ook gewoon een: Dank je wel. "Voor het eerst van mijn
leven zelf een voldoende gehaald," "Ik kan gewoon lezen"
"Ik kan gewoon rekenen en wiskunde" "10 weken over 2
hoofdstukken op school, niks snappen en hier is het in 1 les
gepiept..." (2 leerlingen) "Ja, gepiept, zo snel."
"Twinkeltaal is fijn. Welke school doet dat ook, daar wil
ik na groep 8 wel naar toe..." Een ouder zei: "ze is nu even
niet meer zo gemotiveerd voor T.M., het is even goed zo, sporten
gaat nu voor, anders wordt het teveel." " Lieve J. Je blijft
welkom, want we zien dat je weer lacht en weer plezier hebt,
juist als je hier
bent. Koester de eerlijke herinnering. Dat doen wij ook." "De
juf kon het niet geloven maar het is echt waar..." "Ik wil
dit aan mijn juf op school laten zien, en dit en dit en
dat ook. Want de juf vindt dit ook moeilijk." Als dat niet kan
wanneer kom jij het dan bij ons in de klas uitleggen want anders
snapt niemand het... ? "Geslaagd met XXX"
2021/22/23 We zijn weer gestart... "Meer dan
gewoon en normaal", waarom geloven ambtenaren alleen een dom
etiket van artikel 12 op 3-jarige leeftijd, dat ze zelf hebben
bedacht? Wat totaal fout is en bewezen! "Als iets
moeilijk is, blokkeren veel mensen, hier bij TM leer je
doorzetten." "Door de groeistuip heen leren doorzetten"
"Gewonnen van een krenterige multimiljonair, met dank aan de
juristen van FNV". Na 50 jaar eindelijk invulling van de
verzuimde leerplicht. Het giga dossier van de
kinder-toeslagen-affaire is er niets bij. Als dit open
gaat...tja, wat dan? We kunnen nog heel lang door gaan.
Dit waren de bijzondere resultaten van de eerste spannende
jaren.
Laten we beseffen dat de ouders de
eindverantwoordelijken zijn en blijven tenzij ze uit hun
ouderlijke macht zijn gezet. De overheid kan niet voor alles
verantwoordelijk worden gehouden. De (gezondheids)zorg neemt een
ongelofelijke plaats in onze maatschappij in. Hoe groter die
plaats, hoe meer fouten. Het moet voor kinderen vanaf 18
jaar mogelijk worden dat zijn openbaar de diverse dossiers van
hun ouders mogen inzien.
TIP: Denk als
ouder goed na voor u kiest voor Zorg of voor Educatie!
Alle
leerlingen zijn fijne voor ons gezonde en normale jeugdigen!
We zijn trots dat jullie zo goed vooruit gaan! En ja, dat
gunnen we iedereen.
Namens iedereen die betrokken is bij
TM: DANK! Zonder fijne samenwerking is dit alles niet mogelijk!
14. TOT SLOT
T. Metissimo is er voor maatwerk van effectieve educatieve talentontwikkeling in Bèta
en Cultuur. Met jullie voor jullie!
Rechts- en linksom met de puntjes op de i. Zie het logo van T. Metissimo.
|
|
Info flyer
|